Vilkår
Generell informasjon
Disse vilkårene ("Vilkårene") gjelder når du som konsument ("du") gjør en bestilling via www.glitter.no og tilhørende sider ("Nettsider"). Avtale inngås mellom deg og Svenska Glitter AS, org.nr.971 579 412, ("Glitter/"vi"/"oss"). Kontaktopplysninger og øvrig informasjon om Glitter finner du på Nettsiden. Vilkårene er gjeldende for alle avtaler som du som forbruker inngår med Glitter.
Samtlige priser på Nettsiden er i norske kroner (NOK) og inkluderer gjeldende merverdiavgift (mva.). Er du under 18 år må du ha tillatelse fra en verge for å bestille hos oss.
Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil, produktendringer, prisjusteringer og fargeavvik samt at vi eventuelt blir utsolgt. Vi forbeholder oss retten til å avvise/kansellere bestillinger i tilfeller der priser eller tilbud er feilaktig angitt. Eventuelle anbefalinger er kun anbefalinger etter personlige oppfatninger. Vi arbeider for at våre foto skal være så representative som mulig og være overensstemmende med virkeligheten. Vi kan ikke garantere at alle bilder nøyaktig gjengir produktenes virkelige utseende. Vi har intet ansvar for informasjon på Nettsiden som kommer fra tredjemann.
Alle forsøk på bedrageri politianmeldes, og Glitter forbeholder seg retten til å heve kjøpet om bedrageri mistenkes. Glitter har salgspant i de leverte produkter inntil hele kjøpesummen med tillegg av eventuelle renter og omkostninger er betalt, jfr. panteloven § 3-14.
Dine kontaktopplysninger kommer bare til å være synlige og behandles av Glitter og våre samarbeidspartnere. Dine kontaktopplysninger vil aldri bli solgt eller på annet vis bli spredd til tredjemann uten din godkjennelse.
Alle varer som markedsføres og presenteres i nettbutikken finnes på lager (dersom ikke annet opplyses). Lagerstatus oppdateres løpende, og vi reserverer oss for mindre avvik.
Kampanjer og tilbud på Nettsiden kan avvike fra våre fysiske butikker.
Nettsiden og dennes innhold eies av oss eller våre samarbeidspartnere. Informasjonen er beskyttet bl.a. gjennom lover vedrørende immaterielle rettigheter og markedsføring. Det innebærer at varemerke, firmanavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout og informasjon om produkter, tjenester og annet innhold ikke kan kopieres eller brukes uten at vi først godkjenner dette skriftlig.
Bestilling & bekreftelse
For å kunne gjøre et kjøp via Nettsiden må du akseptere Vilkårene. Når du aksepterer Vilkårene forplikter du deg til å følge dem i sin helhet. Videre godkjenner du og bekrefter du at du har lest informasjonen om personopplysninger og godkjent bruken av cookies.
Ved at du godkjenner Vilkårene samtidig som du legger inn din bestilling oppstår det en bindende avtale mellom deg som kunde og Glitter. Samtidig som du legger inn din bestilling aksepterer du at du også er blitt betalingsansvarlig for ordrens totalbeløp. Ved mottatt ordre sendes automatisk en ordrebekreftelse pr. epost til din registrerte epost-adresse. Du mottar i første omgang en foreløpig bekreftelse. Når din ordre er pakket og klar for utlevering, mottar du så i trinn to din endelige ordrebekreftelse. Denne ordrebekreftelsen fungerer samtidig som garantibevis for full betaling.
Glitter tar forbehold for avvik i den endelige leveransen der lagerbeholdningen var feil på tidspunktet for din ordre. Du kan legge inn bestillingen på Nettsiden døgnet rundt, varene plukkes normalt neste virkedag
Betaling
Glitter samarbeider med Klarna AB (org.nr. 556737- 0431) der Klarna AB tilbyr flere betalingsløsninger via Klarna Checkout. Tilbudet omfatter betaling med kort (VISA / Mastercard) og faktura. Når du godtar Glitters Vilkår og betaler med Klarna Checkout, aksepterer du også Klarna ABs vilkår. Gjeldende Vilkår finner du her.
Levering
Vi benytter en enhetspris for frakt på kr. 39,- pr. pakke for kjøp på under kr 300,-, uavhengig av vekt eller størrelse. Vi bruker Postnord som samarbeidspartner for logistikk i Norge. Varene leveres normalt direkte med Bring direkte i din postkasse eller til nærmeste postkontor. Varepakker som anses å være for stor for postkasse leveres den på døren eller til nærmeste utleveringssted og du får en SMS-varsling.
Normal leveringstid er mellom 2 - 5 arbeidsdager etter at vi har mottatt din bestilling, med forbehold om at varen finnes på lager. Leveransetider kan være noe lengre i forbindelse med helligdager.
Alle forsendelser og varebrev som ikke går i postkassen, varsles med SMS. Vær derfor nøye med å angi korrekt mobilnummer. For å hente ut din forsendelse trenger du sporingsnummer/sendings-ID og legitimasjon.
Alle pakker ligger på utleveringsstedet i 14 dager før de returneres til oss, les mer om dette nedenfor under "Ikke avhentet pakke".
Ikke avhentet pakke
Uavhentede pakker omfattes ikke av angreretten. Pakker som ikke hentes ut, belastes med et gebyr. Det tilsvarer de kostnadene det har påført oss å sende ut pakken og motta den i retur. Hvis kjøpesummen overstiger 299 kr, belastes du med et gebyr på 299 kr. Hvis kjøpesummen er på under 299 kroner, belastes du med bestillingens verdi. Pakker som sendes som postpakker til postens utleveringssted, varsles med SMS til mobilen din og blir oppbevart i 14 dager. Brev som ikke får plass i postkassen, leveres til nærmeste utleveringssted og varsles med SMS. Uavhentede varer returneres til oss.
Angerrett
Vi er ikke fornøyde før du som kunde er fornøyd. Når du handler på Glitter har du alltid 30 dagers angrerett, for tilbudsvarer 14 dager. Angrefristen begynner å løpe den dagen du mottar dine varer. Angreretten gjelder ikke for forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, dersom forseglingen er brutt. Returnerte varer skal være ubrukte og i originalemballasjen og eventuelle prislapper må vedlegges. Hvis dette ikke er tilfelle, kan Glitter kreve tap som følge av verdireduksjon som følge av din behandling av varen såfremt denne ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon, og verdireduksjonen vil trekkes fra ved tilbakebetalingen.
Vedlagt din leveranse finnes returdokumenter; retursskjema, returfraktseddel. For å gjøre gjeldende angreretten må du enten fremsette en utvetydig erklæring, eller benytte Glitters egne returdokumenter. Glitter oppfordrer til at du ved returen benytter Glitters egne returdokumenter. Glitter tar et gebyr på kr. 39,- for retur, denne kostnaden administreres i ettertid. Dersom du velger ikke å benytte Glitters returdokumenter ved retur, er du selv forpliktet til å dekke transportkostnadene ved returen i sin helhet. Opplysninger om angrerett og angrerettskjema er også tilgjengelig her. Dersom du savner ditt returskjema eller har spørsmål angående returer, kontakt kundeservice via e-post på customerservice@glitter.no. Du kan også velge å returnere din(e) vare(r) i en av våre butikker.
Vi foretar ikke bytte av produkter (behandles som en retur og et nytt kjøp).
Retur
Dersom du ønsker å returnere varen din kan det utføres på to forskjellige måter. Per post via Postnord eller til din nærmeste valgfrie Glitter-butikk. Merk at vi ikke utfører bytte av produkter, verken per post eller i butikk (en retur utføres heller med kjøp av en ny vare).
Slik gjør du for å returnere via post:
1. To følgesedler er lagt ved forsendelsen. Fyll ut den ene og send den sammen med returen.
2. Vi anbefaler at du benytter samme emballasje som varen ble levert i.
3. Bruk returadresseetiketten, som du fikk med din forsendelse og klistre den på pakken. Lever så inn pakken til ditt nærmeste postinnleveringssted hos Postnord.
4. Kostnaden for retur er kr. 39,- hvilket trekkes fra på ditt tilgodehavende for de varene som du returnerer.
5. Tilbakebetaling for pakken skjer innen 14 dager, ved samme betalingsmiddel som du betalte din ordre med. Klarna AB besørger tilbakebetalingen.
Slik gjør du for å returnere i butikk:
1. Du har mulighet til å returnere produktet/bestillingen din til nærmeste valgfrie Glitter-butikk. Ta med deg produktet og begge følgesedlene som fulgte med bestillingen.
2. Overlever returen til butikkekspeditøren og vis gyldig legitimasjon (om du velger å sende en annen person i ditt sted for å returnere i butikk, må personen vise både sin egen og din legitimasjon).
3. Butikkselgeren gir deg en skriftlig bekreftelse (på den ene følgeseddelen) på at vi har mottatt returen.
4. Tilbakebetaling av ditt online-kjøp kan ikke skje direkte i butikk. Din tilbakebetaling kommer til å skje via Klarna AB på samme betalingsmåte som ble valgt ved kjøpet. Du mottar en bekreftelsesmail fra Glitter kundeservice så snart din retur er ferdig behandlet og din tilbakebetaling er gjennomført direkte fra Klarna AB.
Å returnere i en Glitterbutikk er kostnadsfritt. Kontakt Glitter kundeservice ved eventuelle spørsmål.
Husk at det er du som kunde som har ansvar for returen frem til vi har mottatt og registrert den, så ta alltid vare på din innleveringskvittering. Det kan ta opp til 14 dager før en retur er kommet oss i hende og behandles på vårt lager.
Reklamasjon & feil ved varen
Om du har mottatt en ødelagt eller feilekspedert vare, vennligst kontakt oss snarest med informasjon om feilen, artikkelnummer samt ditt ordrenummer. Vi praktiserer forbrukerkjøpsloven (LOV-2002-06-21-34) reklamasjonsrett som gir deg som kunde rett til å reklamere på et produkt innen 2 år, reklamasjonen skal imidlertid gjøres gjeldende innen rimelig tid.
Ved reklamasjon erstattes alltid varen først av en ny vare. Kan ikke dette alternativet benyttes, tilbyr vi full refusjon.
Ved reklamasjoner praktiseres forbrukerkjøpsloven og ved en eventuell tvist anvendes til enhver tid gjeldende norsk rett. Glitter följer EUs Online Dispute Resolution.
Tilbakebetaling
Refusjon skjer innen 14 dager til samme betalingsmetode du betalte med. Returen håndteres av Glitters kundeservice. Refusjonen utføres av Klarna AB. Fraktavgift betales ikke tilbake ved retur. Eventuell rabatt brukt på en vare du returnerer, er brukt og kan ikke flyttes til en annen vare.
For retur ved kjøp av 3 produkter, betal for 2, gjelder følgende: Ved retur av gratisproduktet får du ingen refusjon, da det ikke ble belastet for dette produktet. Hvis du returnerer et produkt som du har betalt, men velger å beholde gratisproduktet, belaster vi deg for gratisproduktet. Det betyr at vi bare refunderer differansen mellom gratisproduktet og produktet du returnerer til oss.
For returer med prosentrabatt med kjøpskrav på flere produkter for å få/tilkjennes rabatt gjelder følgende: Kunden beholder rabatten bare hvis antall varer tilsvarer kjøpskravet. Dette betyr at vi kun refunderer differansen mellom returen og rabatten på varen(e) du beholder.
Informasjonskapsler
Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på den besøkendes datamaskin, og som kan brukes til å spore hva den besøkende gjør på nettstedet. På glitter.no bruker vi følgende informasjonskapsler:
1) Øktbaserte informasjonskapsler (en midlertidig informasjonskapsel som bare brukes i løpet av en økt).
2) Permanente informasjonskapsler (informasjonskapsler som ligger igjen på datamaskinen din til du sletter dem eller de utløper).
3) Førsteparts informasjonskapsler (informasjonskapsler som utplasseres av nettstedet du besøker).
4) Tredjeparts informasjonskapsler (informasjonskapsler som utplasseres av et annet nettsted enn det du besøker).
5) Lignende teknikker (teknikker som lagrer informasjon i nettleseren din eller på enheten din på en måte som ligner på informasjonskapsler).
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre tjenestene vi tilbyr. Noen av tjenestene våre krever informasjonskapsler for at nettstedet skal fungere på riktig måte, men andre informasjonskapsler forbedrer tjenestene for deg. Vi bruker informasjonskapsler for overgripende analytisk informasjon om din bruk av tjenestene våre og for å lagre funksjonelle innstillinger som sted og andre opplysninger. Vi bruker også informasjonskapsler for å kunne målrette relevant markedsføring til deg.
Kan du selv kontrollere bruken av informasjonskapsler?
I nettleseren eller på enheten din kan du endre innstillingene for bruk og omfanget av informasjonskapsler. Gå til innstillingene for nettleseren eller enheten din for å lære mer om hvordan du endrer innstillingene for informasjonskapsler. Eksempler på ting du kan angi, er å blokkere alle informasjonskapsler, bare å godta informasjonskapsler fra førsteparter eller slette informasjonskapsler når du lukker nettleseren. Vær oppmerksom på at det kan hende at enkelte funksjoner på nettstedet kanskje ikke fungerer som tiltenkt hvis informasjonskapsler er deaktivert eller slettet. For eksempel kan det hende du ikke kan besøke bestemte deler av nettstedet, eller at du ikke kan motta personlig tilpasset informasjon når du besøker nettstedet.
Force majeure
Glitter er ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes forhold som Glitter ikke hadde noen kontroll over, slik som eksempelvis generell arbeidskonflikt, krig, brann, lynnedslag, terrorangrep, endret lovgivning, tekniske problemer, svikt i el-/tele-/dataforbindelser eller annen kommunikasjon samt feil eller forsinkelser i tjenester fra underleverandører på grunn av nevnte omstendigheter. Disse forholdene skal utgjøre grunnlag for ansvarsfrihet som medfører frihet fra erstatning for skade og øvrige sanksjoner. Dersom slike forhold oppstår informerer Glitter deg dels i starten av og dels i slutten av den aktuelle situasjon. Har omstendighetene vedvart lenger enn to måneder, har både du og Glitter rett til å heve kjøpet med umiddelbar virkning.
Endringer av vilkårene
Glitter forbeholder seg retten til å gjøre endringer i Vilkårene når som helst. Alle endringer av Vilkårene kommer til å bli publisert på nettsiden. Endringer gjelder fra du har akseptert Vilkårene (i sammenheng med et nytt kjøp eller ved besøk på Nettsiden). Glitter anbefaler imidlertid at du holder deg oppdatert regelmessig på Nettsiden for å bli varslet om eventuelle endringer av Vilkårene.
Personvernregler
Personvern forklarer hvordan vi samler inn og bruker din personlige informasjon. Den beskriver også dine rettigheter og hvordan du kan gjøre dem gjeldende. Du kan lese Glitters personvernregler her.